Fatbike’s zijn in! Kleine maar sterke e-bikes op relatief kleine 20 inch banden maar die wel 4 inch dik zijn. Normale fietswielen zijn meestal 28 inch groot en 1 tot 2 inch dik.

Dus elektrisch. Als je ze op straat ziet rijden gaan ze veel harder dan een gewone e-bike en zelfs harder dan een pedelec. Vooral bij de jeugd is de Fatbike de vervanger voor een scooter maar je ziet er ook moeders op die de kinderen naar school brengen. 

Mannen gebruiken een Fatbike voor het huis naar werkroute of servicemonteurs crossen er mee van klant tot klant.

Maar hoe kan het dat ze zo snel gaan?

In Nederland mag een e-bike met een snelheid van maximaal 25 km/uur rijden. De elektrische motor mag maximaal een vermogen van 250 Watt hebben. Fatbikes wijken daar nogal van af. 40-60 km/uur is geen uitzondering en de elektrische motoren worden geleverd met een vermogen van 350 W, 500 W, 750 W of zelfs 1.000 Watt. 

Dat enorme vermogen heeft wel een keerzijde. De accu is in no-time op. Een actieradius van slechts 20 km is vrij normaal. Voor de meesten geen probleem want de afstanden die afgelegd worden zijn vaak minder dan 10 km.

Mag een Fatbike een 500 Watt motor hebben?

Nee. Niet voor op de openbare weg. Alle Fatbike fabrikanten en importeurs hebben een waarschuwing van de overheid gehad. Op alle Nederlandse Fatbike sites zie je dan ook dat ze de Fatbike leveren met een 250 W motor. Alleen je kan altijd via email een grotere motor vragen. Die mag dan niet op de openbare weg maar de politie handhaaft niet. Alleen bij een ernstig ongeluk/aanrijding ben je de klos. Illegaal vervoer dus de verzekering keert niet uit.

Verzekering?

Nee. Vrijwel alle verzekeringsmaatschappijen zijn gestopt met het tegen diefstal verzekeren van een Fatbike. Reden: Het is niet de vraag of je Fatbike gestolen wordt maar wanneer hij gestolen wordt. Het gros van de FAtbikes wordt helaas gestolen. Dus je Fatbike altijd met kettingslot aan een hek of lantaarnpaal op slot zetten en accu eruit.

Waar moet je op letten bij het kopen van een Fatbike?

Echt Nederlandse Fatbikes zijn eigenlijk alleen maar de PhatFour. De Ludo is Chinees naar Nederlands ontwerp en het opbouwen gebeurt in Nederland. Van de monteurs hoorde ik dat ze alle moertjes en boutjes vervangen voor sterkere Europese boutjes en moertjes.

5 Tips!!!

  1. Pas op met een kunststof sterwiel. Met z’n tweeën op een Fatbike en over een hobbel rijden is meteen einde plastic velg. En die zijn niet te vervangen. Als het ‘t wiel is met de motor erin kan je echt helemaal niks meer. Reparatie kan niet en is gewoon niet nieuw te krijgen. 
  2. Derailleur of naafversnelling? Mooiste is naafversnelling maar dat kan alleen met een voorwielmotor of middenmotor. Bij een achterwielmotor zit een derailleurversnelling. Kijk in dat geval of het Shimano (Japans kwaliteitsmerk met Europees hoofdkwartier in Nederland) is. Dat merk is te vervangen. Chinese merken zijn vooral bij de goedkope fietsen mindere kwaliteit en bij defect niet leverbaar. 
  3. Bestellen via Aliexpress is goedkoop en wat je krijgt doet het. Wel ben je vaak 2 uur bezig met in elkaar zetten en de handleiding is vaak onduidelijk. Kijk of de leverancier ook reserveonderdelen op z’n Aliexpress account heeft.
  4. Pas op de boutjes en moertjes van een Fatbike via Aliexpress. Als je ze te stevig aandraait draaien ze dol. Handvast is vast. Regelmatig even checken of alles nog vast zit. Of verwissel de boutjes en moertjes meteen voor Europese kwaliteit.
  5. Bij Bol.com hebben ze een hele serie Fatbikes voor best leuke prijzen. Vrijwel allemaal geïmporteerd uit China maar als voordeel dat de leveranciers onder Nederlandse wetgeving vallen en dus garantie moeten geven.